فناوری چگونه در حال تغییر تحقیقات بازار است؟
تحقیقات بازار یکی از صنایعی است که فناوری روش انجام کسب و کار آن را متحول کرده است. از ظهور گسترده کلاندادهها (Big Data) تا پیدایش هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، فناوریهای مختلف به سادهسازی فرآیند تحقیقات بازار کمک میکنند. با پیشرفت مداوم فناوری و تغییر رفتار مصرفکنندگان، برای محققان بازار مهم است که از جدیدترین روندها و فناوریهای نوظهور استفاده کنند. در زیر پنج مورد از مهمترین روندهایی که باید به آنها توجه کرد، آورده شده:
۱. هوش مصنوعی (AI)
هوش مصنوعی (AI) سامانه هوشمند رایانهای است که به جمعآوری و تحلیل اطلاعات میپردازد. استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع بزرگ، از جمله تحقیقات بازار، رو به افزایش است. هوش مصنوعی در تحقیقات بازار میتواند در خودکارسازی کارهای وقتگیر مانند پاکسازی دادهها و تحلیل اولیه دادهها مفید باشد. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به صرفهجویی در زمان تحقیق درباره این کارها کمک میکند و به پژوهشگران اجازه میدهد تا زمان بیشتری را صرف تمرکز بر کارهای کلی مانند داستانسرایی و ارائه توصیههای بازاریابی کنند. بااینحال، برخی از محققان درباره استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار ابراز نگرانی میکنند و معتقدند که این فناوری ممکن است جایگزین مشاغل فعلی آنها شود و تأثیر منفی بر حرفه آنها بگذارد.
۲. کلاندادهها (Big Data)
کلاندادهها از زمان ظهور پرقدرت آن در اوایل دهه ۲۰۱۰، به موفقیت بزرگی دست یافتهاند. دسترسی به دادههای حیاتی از شرکتکنندگان بسیار، اکنون بیش از هر زمان دیگری آسانتر شده است، که محققان بازار از آن به نفع خود استفاده میکنند. استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل دادههای حجیم، محققان را قادر ساخته است تا حجم عظیمی از دادهها را سریعتر و کارآمدتر از هر زمان دیگری تجزیه و تحلیل کنند. این امر به محققان کمک میکند تا الگوها و بینشهایی را شناسایی کنند که ممکن است پیشتر، زمانی که این حجم داده در دسترس نبود، آشکار نبوده باشد.
با این حال، محققان بازار باید تا حدودی نسبت به کلاندادهها محتاط باشند، زیرا همیشه به معنای ۱۰۰ درصدی اعتمادپذیری اطلاعات نیست. جمعآوری حجم بیشتری از دادهها ممکن است به معنای احتمال بیشتر وجود نادرستیها، خطاها و پاسخهای نامناسب باشد. این خطاها میتواند منجر به نتیجهگیریهای گمراهکننده ناخواسته توسط محققان شود. محققان بازار باید از تخصص و مهارتهای خود در تجزیه و تحلیل کلاندادهها استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که بیشترین بهره را از دادههای خود میبرند.
3. فناوری شِنُفت اجتماعی (Social Listening technology)
نظارت بر رسانههای اجتماعی گنجینهای از اطلاعات دباره نظرات و رفتار مصرفکنندگان است که چرایی رفتار مصرفکنندگان را تجزیه و تحلیل میکند. محققان میتوانند از نرمافزاری استفاده کنند که به نظارت بر رسانههای اجتماعی و تجزیه و تحلیل چندین مکالمه از پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی، برای به دست آوردن بینشهای مهم کمک میکند. این بینشها میتواند شامل ردیابی احساسات نسبت به برند، شناسایی روندها، نظارت بر فعالیتهای رقبا و هدف قرار دادن مخاطبان خاص باشد. این ویژگیها با برخی از اهدافی که به طور معمول هدف تحقیقات بازار، به ویژه ابتکارات کیفی هستند، همپوشانی دارد. شنفت اجتماعی، فناوری موثری است که محققان بازار باید برای به دست آوردن نگاهی «خام» به نظرات مصرفکنندگان نسبت به نتایج یک نظرسنجی در نظر بگیرند.
۴. بلاکچین (Blockchain)
فناوری بلاکچین به روشی امن و شفاف برای ذخیره و به اشتراکگذاری دادهها امکان میدهد. این فناوری پتانسیل بهبود قابل توجه صنعت تحقیقات بازار را با بهبود حریم خصوصی و امنیت دادهها و همچنین تسهیل پرداختهای سریعتر و کارآمدتر به شرکتکنندگان دارد. بلاکچین همچنین میتواند برای تحقیقات بازار مفید باشد زیرا به محققان بازار اجازه میدهد تا درباره نحوه استفاده و ذخیره اطلاعات پاسخ دهندگان شفاف باشند. بلاکچین مفید است زیرا اطلاعات قابل شناسایی شخصی (PII) را به ترتیب نگه میدارد و موجب میشود پاسخدهندگان احساس امنیت بیشتری کنند. اگرچه کارشناسان پیشبینی میکنند که بلاکچین به ویژگی نوآورانهتری در تحقیقات بازار تبدیل خواهد شد، اما هنوز راه درازی در پیش دارد. بلاکچین به دلیل تازگی، هنوز ابزار رایجی در تحقیقات بازار نیست. محققان بازار و مصرفکنندگان به یکسان میخواهند پیش از تعامل با آن در سایر صنایع، آن را در عمل ببینند.
۵. واقعیت مجازی (VR)
واقعیت مجازی (VR) به فناوری پرطرفداری تبدیل شده که در دنیای بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. VR را می توان برای شبیهسازی محیطهای دنیای واقعی و کمک به برانگیختن واکنش های احساسی و افکار قوی از فردی که آنها را تجربه میکند، استفاده کرد. محققان بازار علاقهمند به گنجاندن واقعیت مجازی در طراحیها و استراتژیهای خود هستند، به این دلیل که واقعیت مجازی به تحقیقات بازار این امکان را میدهد که از نزدیک با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کند، چیزی که سایر روش های تحقیقات بازار از آن بی بهره اند. برخی از روشهایی که واقعیت مجازی میتواند در تحقیقات بازار مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از آزمون محصول، آزمون رفتار مصرفکننده، آزمون قابلیت استفاده و گروههای متمرکز. مثلاً اگر یک سوپرمارکت در حال آزمایش چیدمان جدید فروشگاه باشد، مصرفکنندگان میتوانند به صورت مجازی با استفاده از واقعیت مجازی در فروشگاه قدم بزنند و واکنشهای طبیعی آنها مشاهده شود. این میتواند تاثیرگذارتر از زمانی باشد که به مصرفکنندگان فقط تصاویری نشان داده شود یا درباره نگرش آنها درباره تغییر چیدمان فروشگاه سوال شود.