اولین گام در تحقیقات بازار، تعریف و صورتبندی مسئله است. این فرآیند با تعیین اینکه کدام بازارهای هدف به تحقیقات بازار نیاز دارند آغاز می شود. اهداف و مقاصد پژهش باید در این مرحله تعریف شود. تحقیقات بازار باید عینی باشد و اطلاعات و دادههای دقیقی دربارهی بازارهای هدف ارائه دهد.
تحقیقات بازار را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد: پژوهش شناسایی مسئله و پژوهش حل مسئله
پژوهش شناسایی مسئله
پژوهش شناسایی مسئله بر شناسایی مشکلاتی متمرکز است که در لحظه مشهود نیستند اما پتانسیل بروز در آینده را دارند. مثلا میتوان به پتانسیل بازار هدف، سهم بازار و ویژگیهای بازار است. این نوع تحقیقات اکتشافی، به شناسایی مشکلات احتمالی آتی کمک میکند. ممکن است شرکتی با انجام تحقیقات بازار، با مشکل بالقوهای مواجه شود که پیشتر در نظر نگرفته بود. تصویر برند، تحت تأثیر ادراک مشتریان و انتظارات آنها از شرکت است.
تحقیقات بازار به شرکتها کمک میکند تا مسائل مربوط به درک مشتری از برند را شناسایی کنند. ویژگیهای بازار را میتوان با تحقیقات بازار آشکار کرد. مشتریان بر اساس جمعیتشناسی متفاوت خود، مقاصد خرید متفاوتی دارند. برای مثال، مشتریانی که درآمد پایینی دارند، محصولاتی را خریداری میکنند که ارزش پولی مناسبی داشته و قیمتشان با درآمد پایین آنها هماهنگ باشد. شناسایی تفاوتها بین گروههای مختلف مشتریان که با فرهنگهای مختلف (مانند آسیا، خاورمیانه، اروپا) و خردهفرهنگها (مانند گیاهخواران، هیپیها) مشخص میشوند، به توسعه و تدوین استراتژی بازاریابی شرکت کمک میکند. پژوهشهای مرتبط با شناسایی مسئله را میتوان در دستهی تحقیقات مرتبط با پتانسیل بازار یا تحقیقات فرصتهای بازار نیز طبقهبندی کرد.
پژوهش حل مسئله
هنگامی که مشکل یا روندی در بازار شناسایی شد، از تحقیقات بازار مرتبط با حل مسئله برای تدوین راهحل استفاده میشود. تحقیقات مربوط به حل مسئله بر جمعآوری دادههایی متمرکز است که به تصمیمگیری برای رسیدگی به مشکل یا فرصت شناساییشده کمک میکند. نتایج پژوهشهای حل مسئله برای حمایت از تصمیماتی که بر مشکلات خاص تحقیقات بازار متمرکزند استفاده میشود. شناسایی مسئله و حل مسئله باید در کنار یکدیگر قرار گیرند. پروژههای تحقیقات بازار باید شامل هر دو نوع پژوهش باشد. نمونههایی از تحقیقات بازار حل مسئله عبارتاند از: مشاهده رفتار خرید بازار هدف یک محصول یا خدمات که برای تطبیق بهتر با نیازها و نیازهای مشتری اصلاح شده است.