در سالهای اخیر بهدلیل نرخ تورم بیش از ۴۰٪ در ایران، نوسانات ارزی و سایر مشکلات اقتصادی شاهد کاهش شدید قدرت خرید دهکهای مختلف درآمدی و تمایل آنها به دریافت تسهیلات خُرد بودهایم. اما از آنجایی که فرایند دریافت وام از بانکها و مؤسسات مالی، بهعنوان اصلیترین مراجع وامدهی در کشور، بسیار زمانبر و طاقتفرسا بوده و شرایط سختگیرانهای نیز برای اعطای وام در نظر میگیرند، عملاً دهکهایی با درآمد پایین از دسترسی به خدمات مالی محروم میشوند. بنابراین، در چنین شرایطی، ضرورت وجود پلتفرمهای وامدهی دیجیتال به دلیل افزایش دسترسی سریعتر و راحتتر عموم مردم به خدمات مالی بیش از پیش احساس میشود.
دیجیپی بهعنوان یکی از بازیگران مهم حوزه وامدهی دیجیتال (لندتک) که با هدف توسعه فراگیری مالی، رشد اقتصاد دیجیتال و کمک به کاهش هزینههای تمام شده ارائه خدمات در صنعت مالی و بانکی کشور راهاندازی شد، با اعطا و تسهیلگری وامهای خُرد در قالب خدمات خرید اقساطی و اعتباری BNPL در تلاش است کاربران بیشتری را به قدرت خرید بالاتر مجهز کند.
رسانه تحقیقات بازار روند ساختار گزارش 1401 دیجیپی را مورد بررسی قرار داده است. فرم، محتوا، روششناسی و یکپارچگی از مواردی است که در این گزارش تحلیل شدهاند.
1 نظر
ابراهیم محمدی
آقای قنبری عزیز ممنون از نقدهای به جاتون.
ابتدا باید نکته مثبت گزارش ها را بیان کنم. گزارش ها سال به سال داره بهتر میشه و مقایسه گزارش امسال با گزارش 1399 گواه این ادعا هست.
نقد من مبنی بر ارائه اطلاعات درباره ی شرکت های خارجی و آمارهاشون را هم میتونی به بی دقتی این گزارش اضافه کنی. طبق محاسبات انجام شده (خود خارجی ها انجام دادن) ارزش شرکت هایی مثل پیپل و کلارنا با موردی که تو گزارش هست یکی نیست. به علاوه باید منبع تحقیقات هم ذکر می شد.
در مورد ارزش بازار اقتصاد دیجیتال هم باید بگم رشد سالانه آن 16 درصد است درحالیکه تورم بیش از این بوده که نشان دهنده رشد این بازار در تولید ناخالص داخلی نیست.